De eerste weekjes op stage - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Marinda Renselaar - WaarBenJij.nu De eerste weekjes op stage - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Marinda Renselaar - WaarBenJij.nu

De eerste weekjes op stage

Blijf op de hoogte en volg Marinda

16 Oktober 2012 | Nicaragua, Granada

Alweer een tijdje geleden dat ik een reisverslag heb gemaakt, ik ben eerlijk gezegd zo bezig met andere dingen dat ik er gewoon geen tijd voor vrij maak. Maar vandaag was een heerlijk rustig dagje en ik lag nu toch al een half uur te niksen in de hangmat, ja daar maak ik wel tijd voor:)!
Na mijn laatste reisverslag heb ik nog 1 weekje Spaanse les gevolgd en die maandag daarop begon mijn stage. Ik ben iets meer dan een uur onderweg naar mijn stage, maar de heen weg is goed te doen omdat ik dan altijd een zitplek heb, de terug weg moet ik het eerste half uur altijd staan, maar ook dat is een ervaring op zich, de busjes worden zo vol gepropt en met een lengte die langer is dan de gemiddelde Nicaraguaan, is rechtop staan onmogelijk. Maar mijn stage! Maandag werd ik geïntroduceerd aan iedereen van het bedrijf, ik met mijn namenkennis was natuurlijk alle namen binnen 1 minuut weer vergeten. De eerste paar dagen van mijn stage stonden in het teken van het bedrijf leren kennen, dus heel veel lezen, lezen en nog meer lezen. De organisatie waar ik ga stage lopen organiseert elk jaar een aantal projecten waarmee ze jongeren helpen met hun ondernemerschap, zo geven ze cursussen over hoe een bedrijfje op te zetten, over wat voor skills een ondernemer moet bezitten en hoe ze een bedrijfsplan moeten schrijven. De meeste jongeren zetten ook daadwerkelijk een eigen bedrijfje vanuit huis op. Wanneer zij deze bedrijfjes hebben opgezet worden ze nog steeds begeleid door Emprendedores Juveniles de Nicaragua (de organisatie waar ik voor werk), er gaan dan consultanten van EJN langs om te kijken hoe het met de jonge ondernemers gaat en geven ze tips voor eventuele verbeteringen. Van de week heb ik mijn werkplan ingeleverd en het nog even doorgenomen met mijn stagementor en wat aanpassingen gemaakt. Mijn voornaamste taak is dat ik het proces van het evalueren van de bedrijfjes ga systematiseren, op het moment gaan de consultanten langs de bedrijfjes maar vragen niet daadwerkelijk naar feiten, waardoor het heel moeilijk is om te zien of er vooruitgang wordt geboekt. Ook is er sinds dit jaar een groot probleem met de sponsoren, steeds minder bedrijven, organisaties enz. zijn bereid om te investeren in de projecten van EJN, dit kan zijn doordat EJN niet daadwerkelijk kan aantonen met cijfers hoe het gaat met de bedrijfjes die zijn opgezet, en bijvoorbeeld hoeveel bedrijfjes er daadwerkelijk zijn overgebleven vanaf het begin en hoeveel er op hun kont zijn gevallen. De tweede week van mijn stage zou ik de hele week gaan meelopen met de drie consultanten om te observeren hoe ze te werk gaan, helaas houden ze zich hier niet helemaal aan de afspraken, en ben ik alleen donderdag mee geweest. Dit was wel echt super interessant en leuk om te doen! Ik vond de eerste twee weken stage best pittig, natuurlijk het spaans is vooral erg moeilijk, maar ook het gene dat je eigenlijk wat wilt doen, maar je eigenlijk niet weet wat je precies moet doen. Voordeel was wel dat ik druk was met mijn werkplan voor school en hier in moet beschrijven wat mijn taken en doelen zullen zijn op mijn stage, dit ga ik volgende week meenemen wanneer ik een meeting heb met mijn stage begeleider en programma coördinator en ik hoop dat er dan meer duidelijkheid komt over mijn dagelijkse taken. Ze hadden mij hier wel over gewaarschuwd, dat je de eerste paar weken meer een last bent voor een bedrijf als stagiëre en na een tijdje pas wat kan betekenen, maar dat is lastig te aanvaarden.
Natuurlijk loop ik niet alleen stage, de weekenden zijn er voor de tripjes. Zo zijn we in Managua bij een toeristisch plekje geweest aan een meer, helaas bleek bij aankomst dat dit maar een triest vies vervuild meer was, waar een barretje was die dacht dat hij voor heel Managua muziek moest draaien, zo hard! Enig leedvermaak hadden we wel, militairen die op oefening waren aan het meer, en pogingen deden om hun rubberen boten te laten kapseizen, maar dit niet helemaal ging zoals het zou moeten. Het weekend daarop hadden ik en de meiden waar ik mee samen woon een verkleedfeest georganiseerd, wat zeker een geslaagd feest was met briljante outfits! De volgende dag natuurlijk de hele dag geslapen om zondagochtend weer fris en fruitig te zijn om een tour te doen bij de Mombacho vulkaan. Eerst een boottocht langs de Isletas van het meer Nicaragua, daarna gezwommen in hotsprings en verse kokosnoot sap gedronken! Uiteindelijk nog een duik in het meer van Nicaragua genomen, toch wel stoer om te zeggen dat ik in een meer heb gezwommen waar de enigste zoetwater-haaien van de wereld in zwemmen! Gisteren zijn we richting een plaatsje genaamd Catharina gegaan om daar van een PRACHTIG uitzicht te genieten, zo keken we over Laguna Apoyo uit, zagen we Granada met daarachter het meer van Nicaragua en dan ook nog een vulkaan Mombacho, echt een schilderij, zo’n perfect plaatje! En vandaag was een heerlijk relax dagje, lekker gezwommen in Laguna Apoyo, een beetje chillen in de hangmat in het hostel, genieten! Vanavond ook nog naar de bioscoop geweest wat ook weer zo typisch is, de vleermuizen vliegen er rond, de film kraakt een beetje en slaat zo nu en dan een stukje over, omdat waarschijnlijk de band werd verwisseld, ik kan dat allemaal wel waarderen en ik vind het prachtig dat dit allemaal kan in dit land, genieten!
De kusjes!

  • 16 Oktober 2012 - 08:16

    Annemieke:

    Blijf het mooie zien, want dat neem je mee naar huis!
    Liefs je mams

  • 16 Oktober 2012 - 12:13

    Hennie:

    Mooi verslag fijn dat je het allemaal zo leuk vind blijf genieten groetjes hennie

  • 16 Oktober 2012 - 12:17

    Nel:

    Leuk verhaal, meid. Ik hoop dat je stageperiode wat gestructueerder wordt.
    Liefs, oma Nel

  • 16 Oktober 2012 - 12:35

    Marianne:

    Mooi verhaal en blijf genieten! Succes met je stage!

  • 18 Oktober 2012 - 22:40

    Jolanda:

    Mooi verslag weer, er zullen ongetwijfeld ook weer mooie foto,s gemaakt zijn :-)

  • 20 Oktober 2012 - 13:29

    Renata:

    Wat leuk om te lezen! Heerlijk zo'n bios haha..
    Succes met alles en geniet en laat even weten wanneer we kunnen bellen he!
    kuss

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marinda

Actief sinds 07 Okt. 2009
Verslag gelezen: 525
Totaal aantal bezoekers 31692

Voorgaande reizen:

05 September 2012 - 31 Januari 2013

Internship in Nicaragua

09 Augustus 2011 - 16 Augustus 2011

Luilekker zomervakantie Turkije

20 November 2010 - 24 November 2010

Midweek London!

09 Maart 2010 - 25 April 2010

Backpacken in Nieuw Zeeland

21 November 2009 - 09 Maart 2010

Backpacken in Australië

Landen bezocht: