ayers rock - Reisverslag uit Cairns, Australië van Marinda Renselaar - WaarBenJij.nu ayers rock - Reisverslag uit Cairns, Australië van Marinda Renselaar - WaarBenJij.nu

ayers rock

Door: Marinda

Blijf op de hoogte en volg Marinda

14 Februari 2010 | Australië, Cairns

Ik voel me echt klote want nog steeds niet mijn camera gevonden, ik heb nu ook een heleboel mensen op facebook gemaild, die ik niet eens ken, maar waarvan ik zag dat ze in Port Augusta wonen, en hopen dat die misschien even een papiertje voor mij willen ophangen in het park waar ik mijn camera ben verloren.
Maar okej shitgebeuren met mijn camera maar dat betekend niet dat ik nu ook niet meer kan vertellen wat ik gezien heb, helaas dus geen beelden er meer bij:'(

Rocktour!
Om half 7 werd ik opgepikt door de bus, ik was de laatste persoon die instapte dus ik had een verschrikkelijke plek met totaal geen beenruimte:S Onze eerste stop was Kings Canyon, daar hadden we een tocht van 7,2 km. Maar voordat deze begon moest je eerst naar boven klimmen, echt een superstijle berg en dus ook megazwaar. Eenmaal boven was echt iedereen helemaal kapot, een aantal waren op de helft van de klim al afgehaakt en nog een paar haakten bovenop af, ik dacht jaa nu ben ik toch al boven dus dan maar verder. De tocht was echt prachtig, de tourguide vertelde van alles, dat dit een canyon was omdat het op 1 moment gewoon in elkaar gestort is en dat je daarom een ravijn hebt en dat bijvoorbeeld in Amerika de Grand Canyon niet eens een Canyon is maar een Gorgsche (geen idee hoe je dat schrijft), want in Amerika heeft de rivier een ravijn uitgeslepen. Verder vertelde hij een heleboel over de aboriginals die hier leefden en nog steeds leven maar jammer genoeg erg zijn verwesterd. Na de tocht zijn we ergens in de middle of nowhere gestopt, hebben onze swags (slaapzak met matras) neergelegd en toen op zoek gegaan naar een heleboel hout voor een kampvuur waar we ons eten op moesten klaarmaken. helaas regende het wel en dus moesten we onze swags verplaatsen naar een afdak die daar gebouwd was (oftewel ze sliepen hier vaker:P) heerlijk lagen die swags!
De volgende ochtend werden we om half 6 gewekt. Het ontbijt stond al klaar dus het was swags oprollen, ontbijt naar binnen werken en vertrekken naar the Olga`s. Onderweg zagen we al the Ayers Rock dus meteen wat foto`s genomen. The Olga`s bestonden uit 36 megarotsen waarvan 3 zelfs nog groter dan Ayers Rock (Uluru). We hadden een tocht van 5,6 km voor de boeg, die uiteindelijk reuze meeviel. Het was wel weer echt prachtig tussen die rotsen, zoo groot! Onze tourguide vertelde ook weer superinteressante dingen, over dat de rotsen, vroeger 1 rots vormden en door een megaaardbeving zijn opgesplitst. Het grappige is dat in een rots kun je een knipogende smiley zien (door erosie), deze smiley kijkt precies tussen 2 andere rotsen door naar Ayers Rock, en het bijzondere tegen de Ayers Rock staan dus 4 rotsen (moeten versteende mannen voorstellen) die dus rechttegenover die smiley staan terug te lachen. Het verhaal over de verbinding van deze 2 dingen ga ik hier niet neerzetten want dat is echt een megaverhaal maar wel heel bijzonder:P)
Nadat we de hike achter de rug hadden gingen we naar Uluru, waar we een hike van 2 km hadden maar waar we 2 uur over deden omdat de tourguide verschrikkelijk veel interessante dingen had te vertellen over Ayers Rock. Na de hike zijn we nog naar een cultureel cantrum geweest met informatie over de aboriginals, maar het was veel te veel leeswerk dus niet echt leuk:P Daarna zijn we naar een parkeerplaats gereden waar we de zonsondergang en Uluru konden zien en daar kregen we ook ons avondeten. Na de zonsondergang, die we helaas niet konden zien, zijn we naar een campsite gereden om daar weer in de buitenlucht in onze sgwags te slapen en nu hadden we geluk want we konden duizenden sterren zien!
De volgende ochtend werden we om half 5 gewekt, we moesten onze swags oprollen en meteen in de bus (het voelde even als een bootcamp:P), maar de bedoeling was om te ontbijten met zonsopgang bij de Ayers Rock. Helaas geen geluk, geen Ayers Rock in verschillende kleuren gezien want ook onze zonsopgang was niet te zien. Na ons ontbijt kon je kiezen of je Uluru wou beklimmen of dat je erom heen wou wandelen. Ik koos om er niet op te klimmen, puur uit respect, want Uluru is een heilige plaats voor de aboriginals. onze tourguide gaf een goede vergelijking; op Uluru klimmen is hetzelfde als naar het vaticaan gaan en over het altaar pissen, haha!
De tocht om Uluru was echt super mooi, want op de foto lijkt Uluru glad, maar overal zijn grotten en kleine waterpoeltjes, echt super mooi!
Na de hike was de tour afgelopen, op de terugweg zette de tourguide mij in Curtin Springs (ja het is officieel een dorp maar het is een tankstation en een ander gebouw waar de mensen in wonen die werken in het tankstation)
Ik kwam om 12 uur smiddags aan in Curtin Springs en het was echt verschrikkelijk saai, ik kon niks anders doen dan op mijn stoel zitten en voor me uit kijken want ik had geen boek of wat dan ook! Het enge was wel dat aan het eind van de middag was iedereen die daar werkte aan het huilen en er liep politie rond enz, wat bleek er was een feest geweest die avond daarvoor en een man had veel te veel gedronken en hij heeft snachts een hartaanval gehad onder de douche en is gestorven. Het enge was dat zijn lichaam dus nog in de douche lag omdat de lokale politie hier niet aan mocht zitten. Oftewel ik sliep alleen in mijn tentje die nacht en 100 meter verderop ligt een lijk in de douche! SCARY!
De volgende dag rond half 2 kwamen eindelijk de 2 duitse meisjes aan in Curtin Springs, de jongens die we in Alice Springs hadden ontmoet die reden achter hun, want die doen dezelfde reis, en dus nu reizen we samen met hun. Die avond weer lekker buiten geslapen onder de sterrenhemel en niet in mijn tent, want de jongens slapen dus al 7 maanden in de buitenlucht gewoon op een zeiltje waar dan ook met hun slaapzak.
De volgende dag zijn we dus met 3 auto`s naar Coober Pedy vertrokken, In coober pedy zijn we meteen opzoek gegaan naar een hostel onder de grond. Coober Pedy is namelijk een mijnstadje en dus ook een mijn waar je kunt slapen:D
Echt heerlijk om daar te slapen want het was maar 25 graden daar beneden terwijl het boven de grond een 45 graden is en we hadden geen last van vliegen of muggen:D!
Voordat we gingen slapen hadden we eerst nog een mijntour. De rondleiding ging een beetje over op welke manier ze vroeger en nu voor OPAL zoeken, ook dat ze zelfs nu nog 2 van die metalen draden die dan kruisen als je je bij OPAL bevindt, ik geloofde het niet ecth want je ziet het wel eens in films als ze voor water zoeken, maarja het blijkt dus echt te werken?
Na de beste nacht ever, zijn we in ochtend naar een ondergrondse kerk geweest en nog naar een lookout over Coober Pedy. Daarna zijn we met z`n allen richting Port Augusta vertrokken. In Port Augusta hebben we heerlijk op het strand geslapen. De volgende ochtend besloot ik om niet meer met de 2 duitse meisjes verder te reizen, maar met 3 van de 5 duitse jongens verder te reizen richting Adelaide om daar nog even wat werk te zoeken voor 3 weekjes, zodat ik dat geld mee kan nemen naar nieuwzeeland. De andere 2 jongens besloten om tijdelijk dan met de 2 duitse meisjes mee te reizen.
De jongens en ik besloten om niet rechtstreeks naar Adelaide te gaan maar naar Renmark want daar zijn een heleboel boerderijen die fruitplukkers nodig hebben. In Renmark aangekomen zijn we naar een rustplaats gegaan en hebben ons zeiltje neergelegd en lekker weer in de buitenlucht gaan slapen. En het lag zo heerlijk want het gras was zo goed onderhouden!
Ineens midden in de nacht krijg ik een hele plens water over me heen, dus ik kijk op, waren er ineens overal SPROEIERS! hahahaha dus wij snel onze spullen opgepakt en naar het veldje ernaast gaan liggen want daar waren geen sproeiers.
De volgende dag zijn we vroeg opgestaan om voor werk te zoeken, eerst naar een jobagency maar die had niks, dus toen honderden kilometers gereden maar niks gevonden, dus weer terug naar de jobagency, en we hadden geluk want ze was net een uurtje geleden gebeld, en we kunnen maandag beginnen met citroenen plukken!
`s avonds weer terug gegaan naar dezelfde rustplek om op het veldje te slapen waar geen sproeiers waren (dachten we)
om half 4 werd ik ineens wakker door het geluid van sproeiers en ja hooor, snel onze spullen opgepakt en naar het veldje gegaan waar de eerste nacht de sproeiers waren. Daar weer in slaap gevallen en een uur later weer worden gewekt door een plens water in ons gezicht! SPROEIERSSS! oftewel nu hadden we het eindelijk door; elke nacht gaan de sproeiers aan eerst op het ene veld en dan op het andere veld:P
dus dit is geen plek om weer terug te komen!
De volgende dag wou ik gaan douchen maar de jongens zagen een springkussen op de campsite dus die besloten daar op te gaan spelen, ik wou toen mijn fotocamera pakken en die was foetsie! en dat was gisteren...

  • 14 Februari 2010 - 09:46

    Arjan En Cynthia:

    Wat balen van je camera, hopelijk vind je hem snel weer! Woorden zijn leuk en aardig maar we verheugen ons natuurlijk wel op een hele lange avond foto's kijken als je terug bent! Groetjes, Arjan en Cynthia

  • 14 Februari 2010 - 11:39

    Annet:

    je beschrijft het zo levendig dat ik me wel een voorstelling kan maken van hoe het eruit ziet. maar ik hoop natuurlijk wel dat je je camera of kaart terugvind.

    veel plezier met citroenen plukken!

    groetjes van ons allemaal

  • 14 Februari 2010 - 12:18

    Suzannnn:

    Het is hier zondagmiddag en ik lig hier lekker op de bank met mijn laptopje al jouw avonturen te lezen.. Net of ik een boek lees ofzo, zo onwerkelijk allemaal :P Maar die Rocktour klinkt echt super! Vind het echt sneu van je camera.. :( But you got your memories... :]
    Tot de volgende verhaal! :]
    xxx Suuz
    P.S. Misschien kun je beter fotokaarten komen, ansichtkaarten van 't land van Oz.. Heb je iig nog iets om te laten zien!

  • 14 Februari 2010 - 19:18

    Jolanda:

    Nou dat was weer een hele story.. Jij hebt nog heel wat te vertellen geloof als je thuis komt met alles wat je nu tegenkomt op je pad. Geniet er lekker van en hopenlijk krijg je je camera nog terug!

    xxx Jolanda

  • 15 Februari 2010 - 10:11

    Ingrid:

    Balen van je camera maar wie weet? Het is te hopen! Veel plezier met citroenen plukken als je er zelf maar niet zuur van gaat kijken. Heel veel plezier verder nog. Groetjes uit 't Harde -6 op het moment.

  • 15 Februari 2010 - 12:21

    Mams:

    Heb ik vanuit hier, heel veel mailtjes gestuurd naar allerlei instanties in Port Augusta en het werkt want ik heb een mailtje terugontvangen dat er een camera is gevonden op plek waar ze hem is kwijtgeraakt!
    Wil ik je bellen, kan ik je niet bereiken (sms, mail, hyves) maar je vader gaat nu bellen en hopelijk is het jouw camera...........Afwachten - wat spannend toch!
    Hoop zo dat het de jouwe is

  • 15 Februari 2010 - 22:12

    Mams:

    Lieve lieve schat HET IS JE CAMERA, HIJ IS TERECHT en nu weet jij het nog niet want ik krijg je nog steeds niet te pakkennnnnnnnnnnn

  • 16 Februari 2010 - 10:57

    Mams:

    Heb inmiddels contact met je gehad en nu is het alleen nog maar regelen waar en hoe de camera weer bij jou komt!

  • 16 Februari 2010 - 21:42

    Ome Hans:

    Na de reakties gelezen te hebben moet je nu je camera terug hebben. Gelukkig, het zou zonde zijn. Ik was een maandje uit de lucht (on tour) en voor de postduiven is Australie te ver. Geniet nog effe lekker en veel liefs uit De Achterhoek.

  • 23 Februari 2010 - 12:40

    Willy (buurvrouw):

    Hiep hoi De camera terug.
    Geniet er nog volop van. Jouw verslagen zijn prachtig !!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marinda

Actief sinds 07 Okt. 2009
Verslag gelezen: 342
Totaal aantal bezoekers 31724

Voorgaande reizen:

05 September 2012 - 31 Januari 2013

Internship in Nicaragua

09 Augustus 2011 - 16 Augustus 2011

Luilekker zomervakantie Turkije

20 November 2010 - 24 November 2010

Midweek London!

09 Maart 2010 - 25 April 2010

Backpacken in Nieuw Zeeland

21 November 2009 - 09 Maart 2010

Backpacken in Australië

Landen bezocht: